dijous, 29 de setembre de 2011

FULLES PLASTIFICADES

Ara que arriba la tardor, és el moment d´anar recollint fulles de diferents mides, formes i colors!!!
Fa molts anys que realitzo aquesta activitat amb els nanos. De fet el material el faig jo, però el disfruten els nanos. Durant un temps vaig anar recollint diferents fulles del barri, de les que portaven els nanos del cap de setmana... És molt important que abans que s´assequin les agafeu i les poseu entre fulls de paper de diari, sense que es toquin entre elles, ja que així no s´enganxen. Després poseu a sobre un bon pes per tal que quedin seques i planes. Passades unes dues setmanes les mireu i si ja estan prou seques les treieu dels diaris i les plastifiqueu.
Fa molts anys les vaig plastificar amb aeronfix, però no queden tan bé: queden flexibles, amb aire per dins i a la llarga es fan malbé. Amb la màquina de plastificar no queda aire i queden molt i molt planes i dures, amb la qual cosa es noten tots els detalls de la fulla.
Una vegada ja estan plastificades les retallo seguint la seva forma. Les guardo en una capsa molt especial donat que per a mi és un material especial.
Les primeres sessions amb els nanos les dedico a que observin la forma, el color, la mida i les classifiquem segons els anteriors atributs. També els parlo sobre l´origen de les fulles: d´un castanyer, d´una pomera, d´una falguera, de pollancre i acompanyo l´explicació amb fotos dels arbres.


També es pot treballar les parts de la fulla i entre elles els nervis i amb els ditets els nanos van resseguint-los, treballes l´observació, la textura...
Per últim quan ja hem explotat al màxim les possibilitats de les fulles les fem servir per decorar la classe durant la tardor. Les enganxo dels vidres, faig garlandes...

Quan ja passa la tardor només cal treure-les del vidre, treure el cel.lo amb el que les he enganxat i com noves!!! Les guardo a la capseta especial i fins el curs vinent!! És un material que dura molt, molt bo per treballar amb els nanos per a que el manipulin i a més a més, quan creus que ja no trobaràs més fulles cada curs vas afegint de noves a la col.lecció!!!

dimecres, 28 de setembre de 2011

QUÈ ENS EMPORTEM A CASA?

Un dels espais fixes per tot el curs és aquest: "Avui ens emportem"

Els nens i nenes porten els dilluns la bata, la tovallola, el got, els pitets ( els de P-3 dinen amb ell), el llençol per la migdiada, i l´agenda. Els divendres s´ho tornen a emportar.

Només cal fer una foto de tot el que porten i s´emporten. Després en l´espai de "què ens emportem" cal anar posant o treient segons el dia de la setmana. Cada dia s´emporten l´agenda així és que durant la setmana només hi ha posada la foto de l´agenda ( vaig aprofitar l´agenda del migdia ja que té el dibuix de la classe. Sóm la classe dels titelles).Els divendres afegeixo les altres fotos i així de seguida saben què han de posar dins la motxilla.


Trobo que aquesta és una manera visual de que els nanos es poguin organitzar a l´hora de recollir. En aquest cas sóc jo qui posa i treu les fotografies. També podrien ser els nanos que durant el matí a l´estona de rutines poden enganxar què ens emportem a la tarda.



dimarts, 27 de setembre de 2011

RACÓ DE LES RUTINES DIÀRIES

Aquesta és una part de la classe destinada a les rutines diàries. Es tracta d´una pissarra immantada.

 En aquesta foto podeu veure el tren dels aniversaris, el calendari del mes, els dies de la setmana, la bossa de pràxies, el menú i l´apartat de les estacions de l´any.
 EL TREN DELS ANIVERSARIS
Segur que ja el coneixeu, però jo el faig a la meva manera. Heu pensat en el nen o la nena que fa l´aniversari durant el mes de desembre? Sempre està en l´últim vagó!!! I el que fa els anys al gener? Sempre va al primer vagó!!! Així és que jo començo el tren en el mes de setembre i a mida que van passant els mesos vaig passant els vagons al davant de tot. Així tots tenen l´oportunitat d´anar al primer vagó.
Pot semblar una tonteria però no ho és. La meva cotutora encara s´enrecorda de quan era petita i sempre anava a l´últim vagó per fer els anys al desembre!!!!


ELS DIES DE LA SETMANA
Treballo els dies de la setmana amb una cançó d´un cd especial per a nens i nenes de 3 a 6 anys en el que hi ha cançons de totes les rutines. Faig servir aquestes casetes que vaig trobar en un album picasa. Si us fixeu en la tercera caseta hi ha un cercle vermell. Es tracta d´un iman blanc en el que li he enganxat un gomet vermell. Quan acabem de cantar la cançó posem l´iman en el dia de la setmana corresponent.


TREBALL DE LES PRÀXIES
Cada matí quan hem cantat el bon dia, hem comptat quants nens i nenes som a la classe i hem dit el dia de la setmana fem cinc minutets de treball d´onomatopeies o diferents moviments de tota la musculatura de la boca. Tinc imatges que també he trobat a internet. Les he imprés, enganxat en fulls de colors i plastificat. Anem fent unes 5 per setmana, des del soroll del cavall, menjar un gelat amb la llengua, fer el soroll de la moto, fer amb la llengua el moviment d´un pèndul de rellotge, fer petons... fins a fer el soroll de les campanes, del gall, d´un globus que perd aire....

En la foto que veureu ara hi ha la part d´endevinalles, poemes o dites, el pastís d´aniversari, els càrrecs i el "qui ha vingut a l´escola" 

dilluns, 26 de setembre de 2011

ETIQUETES NOM-FOTO

De ben segur que aquest és un treball que tots i totes en fem, o sigui que no ve de nou. Es tracta d´aquella feina "invisible" que tots els mestres fem en les nostres hores lliures i també a casa. Us explicaré com la faig jo. Primer preparo una plantilla amb el nom dels nens i nenes de la classe. M´agrada utilitzar la font "Massallera", és a dir, la lletra de pal típica de mestra. Faig la plantilla amb una tabla ja que així em facilita la feina a l´hora de retallar recte. Quan ja tinc les fotos dels alumnes les enganxo i demano fotocòpies en blanc i negre i també en color.

 Les fotocòpies en blanc i negre les faig servir per posar el nom als quadernets que fem servir. D´aquesta manera els propis nens quan són encarregats de repartir quadernets poden anar agafant i veient de qui és cadascú. Inconscientment per a ells van veient la imatge junt amb el nom i poc a poc van identificant el nom dels companys.
 
 Per fer els cartellets per les taules faig servir les fotocòpies en color. Enganxo les targes a sobre de cartolines de colors i les plastifico. D´ aquesta manera les targes em duren tot el curs.
 Quan canvio els nanos de lloc, l´únic que haig de fer és canviar l´"aeronfix" , però no haig de tornar a fer les etiquetes.

 Per tal que els nanos identifiquin el seu armari on pengen la cartera, la tovallola, la jaqueta... fotocopio en fulls de colors el titella (som la classe dels titelles) i enganxo la seva foto i a sota el nom. Després amb aeronfix l´enganxo a la porta de l´armari.

La mateixa plantilla que he fotocopiat amb el nom i les fotos la faig servir per fer les etiquetes dels càrrecs, del qui ha vingut a l´escola, pel "Llibre dels noms" que veureu en entrades anteriors....
Com ja us deia és una feina que ens toca fer a tots i que de ben segur que ja en feu cada curs!!!

dijous, 22 de setembre de 2011

CELEBREM LA FESTA MAJOR

Ara que arriba la Mercè tots els nens i nenes del pavelló ens preparem per celebrar la Festa Major: aprenem o recordem cançons de festa, parlem sobre els capgrossos, els gegants, els envelats, la música i la dansa.... i decorem el  passadís. Per a P-3 hem preparat unes banderoles fotocopiades en fulls de colors. Només cal donar més alegria enganxant gomets de diferents colors.


 
Els nens i nenes de P-5 han preparat uns fanelets fets amb fulls de colors i paper de seda per dins.


Els nens i nenes de P-4 han fet les mateixes banderoles que P-3 però fotocopiades en paper blanc i les han decorat amb ceres toves.

 I mireu el resultat!!! Un passadís ben alegre per rebre una festa tan assenyalada a Barcelona i que a principi de curs sempre va bé per crear un vincle ben maco entre els nanos!


QUÈ TINGUEU UNA MOLT BONA FESTA DE LA MERCÈ!!!

dimecres, 21 de setembre de 2011

QUÈ HI HA PER DINAR?

Un dels espais que tinc reservat a la classe és el del menú del dia. A principi de mes agafo el menú que els donen a les families. Cada dia mirem què hi ha de primer, de segon i de postres. Durant un temps vaig estar buscant fotos a Internet dels diferents plats que ofereix l´escola. Els imprimia i després els plastificava.

Amb aquesta activitat de cada dia els nanos saben què tenen per dinar... i molt més! Tots els  nanos a P3 venen saben què és la carn, el peix, la sopa... però també hi ha alguns que saben què és la "chichi" oi? Donat que cada dia diem el nom de cada plat "pel seu nom" acompanyat de la seva imatge, al final els nanos saben què són els cigrons, la mongeta tendra, el llom, el pollastre, la rosada, el lluç, la butifarra, la macedònia, les espirals, els espaguetis...
 
Podeu organitzar-ho de diferents maneres. Posar juntes totes les fotos de primer plat, després les de segon plat i per últim els postres. Podeu ser vosaltres que poseu el menú o bé fer un encarregat de buscar les fotos corresponents.
A cada curs ho podeu fer diferent. A P-3 tal com veieu a la fotografia, a P-4 també i a P-5 amb lletra lligada acompanyada amb la fotografia o sense ella.

dilluns, 19 de setembre de 2011

EL LLIBRE DELS NOMS

Us vull presentar el nostre "Llibre dels noms".
Ara que els nanos ens van portant totes les fotos carnet que demanem comencem a fer les etiquetes de cada any: per posar el nom a la taula, per fer els càrrecs, qui ha vingut, per posar el nom als quaderns... "El llibre dels noms" està pensat per identificar els noms dels nens i nenes de P-3.
Necessiteu les fotos dels vostres nanos, fulls de colors, velcro, plastificadora ( si no en teniu podeu folrar amb aeronfix) i unes anelles.
 Com veieu he confeccionat les etiquetes amb els noms de cada nen i nena de la classe. Després les he plastificat i a la part del darrere hi he enganxat un tros de velcro ( per exemple la part suau del velcro)
Per una altra banda he partit per la meitat fulls de colors, en cada meitat he enganxat la foto d´un nen o nena i després he plastificat. Per últim he enganxat un tros de velcro ( la part rugosa del velcro)
Ajuntant tots els fulls he fet dos forats i he passat unes anelles. Les etiquetes amb els noms les guardo en una capsa de cintes de video, així queden ben recollides.

Quan ja està fet els nanos poden anar mirant les etiquetes de les taules on surten la foto i el nom de tots els companys i mirar d´identificar cada nom amb la seva foto.
Hem posat anelles per evitar que s´aprenguin de memòria l´ordre dels noms. De tant en tant es canvia l´ordre dels fulls en el llibre i així sabem del tot segur que enganxen correctament perquè ja identifiquen bé.
Si esteu a P-4 podeu fer el mateix però amb el nom i primer cognom, i si esteu a P-5 podeu canviar a la lletra lligada escribint els dos cognoms.
En altres entrades us explicaré altres activitats que fem per identificar el nom que de ben segur que vosaltres també utilitzeu, però per si de cas jo us les posaré.

dilluns, 5 de setembre de 2011

COMENÇA UN NOU CURS!!

Ja ha arribat setembre i amb ell han finalitzat les nostres vacances!!! Ara que portem tres dies de feina començo de nou l´activitat del blog per anar ensenyant-vos tot el que faig a la meva aula.
Aquest any continuo a P-3 i tinc moltes ganes de començar aquest curs ple d´idees i nous projectes.
Espero que aquest, sigui un bon curs per tots/es vosaltres i que hagueu agafat forces durant l´estiu per encarar aquests nou mesos que tenim per davant!!!