dissabte, 28 de maig de 2011

QUADERN DE GRAFISMES

Coneixeu a Hervé Tullet? És il.lustrador i autor de diferens llibres per a nanos amb l´objectiu de desenvolupar la creativitat.
Quan vaig veure el seu llibre "Le grand livre du hasard" vaig pensar que seria maco fer una cosa semblant pels nanos de la classe i així ho vaig fer.

Vaig crear el "Quadern de grafismes". Per què? Perquè demanem als nanos que al llarg de l´Educació Infantil facin diferents "fitxes" de resseguir per la ratlla fent cercles, espirals, línies verticals i horitzontals... Per una part veig que exercicis així són necessaris per treballar el control òculo-manual. Per una altra banda els trobo aburrits i de cara als nanos fer-los perquè sí no té gaire sentit. Trobo més sentit a que els nanos provin de fer-los sense cap pauta, d´una manera lliure i a poguer ser per decorar un contexte.
Primer el nano ha de veure que un traç així pot ser bonic i ha de tenir ganes de provar a fer-ho, cal estar motivat. Amb el quadern busco que els nens i nenes de la classe el mirin les estones de contes i s´imaginin què pot ser, que ressegueixin amb el dit, que passin els fulls mirant-los simplement per mirar i crec que inconscientment els nanos van creant esquemes de les formes, les linies....

Cada full té diferents dibuixos-grafismes fets en la gran majoria amb rotuladors, també amb pintura i ceres toves. Hi ha cercles, espirals, línies verticals, horitzontals... de tot una mica

 
Els nanos poden passar l´estona veient diferents mides, colors, formes... i sovint anem a buscar el quadern quan introduim un nou traç, s´enrecorden de a quina plana hi és, l´ensenyen....
 
Està fet en cartolines blanques i després plastificades. Per últim està enquadernat amb una espiral.
 
Amb imaginació es podrien fer diferents quaderns de grafisme, també depenent del curs en que esteu.
 

Proveu de fer-ho ara o pel curs vinent. Veureu que és un bon recurs i tindreu la satisfacció de veure com els vostres alumnes passen l´estona mirant i remirant una producció vostra.

divendres, 20 de maig de 2011

PREPAREM EL FESTIVAL DE PARVULARI

Cada any per aquestes dates, els nens i nenes d´Infantil fan el Festival de Parvulari. Els pares estan convidats a un matí molt especial a l´escola.
Un any fem un repertori de danses amb un fil argumental, d´altres fem un conte en el que intervenen tots els nanos de P-3, P-4 i P-5 on anem fem danses, cançons, poemes... Aquest any cada curs fa la representació d´un conte. Nosaltres, a P-3, farem l´Aneguet Lleig. Ara mateix les mestres estem preparant les disfresses i complements que els nanos portaran a l´obra. Són disfresses molt senzilles però alhora vistoses. Intervenen els aneguets, conillets, ocellets, pollets i per últim el cigne.

plomes d´aneguet
                                     
disfressa d´aneguet
  
disfressa d´aneguet
 La disfressa la confeccionem amb bosses de plàstic de colors. Hi afegim les "plomes" de paper de seda enganxades al plàstic amb una tira de cel.lo gruixut.
Els nens i nenes també portaran un barret fet amb cartolina imitant el cap de cada animalet.
Per l´aneguet lleig he enganxat plomes de paper de seda blanques i després amb cera tova gris li he fet ratlletes.
Aneguet lleig
Per fer els aneguets he posat plomes fetes amb paper de seda de color groc, marró i taronja.
 
Aneguets, mama anegueta, amiga anegueta

Per la disfressa de conillet he posat només una cua al darrera feta de paper de seda passat per la destructora de paper.
Conillet
Per la disfressa del cigne les plomes eren totes blanques
Cigne
La disfressa de pollet està feta amb paper de seda passat per la destructora de paper i després enganxat amb tires de cel.lo gruixut transparent.

Pollet
I ara mireu quina patxoca que fan amb les disfresses!

 




dimecres, 18 de maig de 2011

DIBUIX DEL COS HUMÀ

L´altre dia vam fer una activitat que als nens i nenes de la classe els va encantar! Es tractava de dibuixar-se a ells mateixos. Fins aquí tothom hem fet això! Vam treballar amb el paper en vertical.
Primer no vam fer servir el llapis sinó el rotulador permanent de color negre. Una vegada es van dibuixar van pintar amb els llapis de colors de sempre. El que ells no sabien és que els llapis que fem servir són aquarel.les si els mullem!!!



Quan van acabar de pintar el dibuix els vaig donar els cotonets que fem servir per l´oïde i uns pots amb aigua. En passar el bastonet de cotó mullat pel dibuix... es convertia en aquarel.la!!!



Van disfrutar molt fent l´activitat. Després vam penjar els dibuixos a la classe.


diumenge, 15 de maig de 2011

DIBUIXEM AMB PUNXÓ

Us presento una activitat diferent per fer amb el punxó. Normalment el punxó el fem servir per buidar regions dibuixades... Una manera d´apreciar com punxen els nostres alumnes i  crear un dibuix ben original és donar-los un full en el que hi ha dibuixat un motiu, el que volgueu.

Els nanos van punxant seguint la ratlla i quan li donem la volta al full ens trobem amb aquests dibuixos tan macos. Aquesta és una manera de demanar constància als nostres alumnes i precissió ja que si punxen ara aquí i ara allà no es veu el dibuix quan el giren.

Aquests treballs estan fets per nens i nenes de P-3. Penseu que si estan acostumats a fer-los, a P-4 se´ls pot demanar que ells mateixos provin de crear els seus propis dibuixos.

dissabte, 14 de maig de 2011

MOLTES GRÀCIES PER LES VOSTRES VISITES!!

Encara no fa 2 mesos que vaig crear aquest blog i ja he rebut més de 500 visites!!
Estic molt contenta de la resposta que estan tenint les activitats presentades. Aquest és un blog que estic fent amb tot el carinyo i la il.lusió i la millor recompensa és pensar que alguna de les activitats presentades us pot servir pel vostre dia a dia a l´aula.
Espero poder rebre 500 visites més sabent que per vosaltres aquest blog és una eina per trobar noves activitats i així entre tots fer de la nostra, una tasca creativa, divertida alhora que seriosa i professional.
De nou moltes gràcies per les vostres visites i ja sabeu, si em voleu fer qualsevol comentari ho podeu fer a ejl1412@gmail.com

dimecres, 11 de maig de 2011

GRAFOMOTRICITAT: EL CERCLE

 Fins ara us he explicat algunes activitats que faig per treballar el traç vertical. Ara us voldria parlar de les que faig per treballar el cercle.
Com ja us vaig dir anteriorment el primer que faig és reservar un espai de la classe per a fer "El racó del cercle". Busco il.lustracions, quadres i fotos d´elements reals per presentar la forma.
 

Jill Mcdonald

     
Jill Mcdonald

  
 
Aquestes són il.lustracions de la Jill Mcdonald de la que ja us en vaig parlar. M´agrada fer-les servir ja que els cercles que s´hi veuen no són perfectes i s´apropen més als tipus de cercles que faran els nanos.

 També busco obres d´artistes coneguts. Per parlar de cercles el meu pintor preferit és Kandinsky. 
"Alguns cercles"
"Cercles concèntrics"

També busco per internet fotos de la vida real com aquestes 


I també en faig d´elements de l´escola



Demano a les families que portin de casa elements que tinguin forma de cercle: taps de pots, d´ampolles, pots de formatges, plats de la fireta, cds vells, papers de madalenes, monedes de xocolata, piruletes, papers de sota-gots,  discs de cotó... Tenim una capsa on els nanos quan arriben hi posen les coses que han portat. Després fem rotllana i anem ensenyant tots els elements. Per últim en un full d´embalatge anem enganxant els elements formant un mural ple de cercles.

És molt normal que a P-3 els nanos anomenin el cercle per rodona, bola, pilota... Trobo que és molt important que els nanos per molt acostumats que estiguin a anomenar-los així introdueixin en el seu vocabulari el nom de la figura geomètrica.

dimarts, 10 de maig de 2011

PINTEM AMB FORQUILLES

Durant aquesta sessió hem treballat amb un estri molt conegut pels nanos però....l´hem fet servir d´una manera molt diferent: la forquilla. De ben segur que algun nano no era la primera vegada que pintava amb la forquilla. Potser algú ha passat una llarga estona dibuixant amb el tomàquet dels espaguetis fins que ha decidit menjar-se´ls ( o no ) i ha deixat el rastre al plat.
Hem anat a demanar a la cuina unes quantes forquilles i hem preparat fulls de paper i pintura. Cada nen ha escollit tres colors diferents. Primer els he tirat un rajolí formant una línia, després he deixat caure una taca de pintura a una banda i altra. Cada vegada que canviaven de color havien de netejar la forquilla amb un mocador de paper.

Ha sigut molt maco veure amb quina concentració treballaven. Havien de deixar el rastre de la forquilla per les puntes d´aquesta i tots s´esforçaven per clavar les puntes al paper i arrossegar-les.





Mireu que maques han quedat les creacions. Després he enganxat els fulls en Din-A 3 de color.
Aquesta mateixa activitat la podeu provar de fer amb pintes de plàstic.


Una activitat que podeu fer a partir d´aquesta és deixar assecar el treball, retallar les taques rodones i fer que els nanos dibuixin a la peça ulls, boca, potes... i crear un monstre ben divertit.